hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان شمالی| وضعیت مبهم تاکسی‌های اینترنتی بجنورد

خراسان شمالی| وضعیت مبهم تاکسی‌های اینترنتی بجنورد

بجنوردی‌ها از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهرشان رضایت دارند و می‌گویند با استفاده از آن‌ها توانسته‌اند در وقت و هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند؛ اما مسئولین شهرداری و دفاتر تاکسی‌تلفنی همچنان نگاه مثبتی به فعالیت این تاکسی‌ها ندارند و چرخه مخالفت با آن‌ها همچنان ادامه دارد.

فعالیت تاکسی اینترنتی در بجنورد، علیرغم همه اثراتی که می‌تواند بر ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری بگذارد، با مقاومت و مخالفت مسئولان شهرداری و دفاتر تاکسی‌تلفنی روبه‌رو شده است و اخیرا فعالیت سه شرکت تاکسی اینترنتی ماکسیم، چیتکس و تاچسی در بجنورد به دلیل آنچه نداشتن مجوز فعالیت از شهرداری عنوان شد، غیرقانونی اعلام و متوقف شد.

تاکسی اینترنتی باید بومی‌سازی شود

مدیر یکی از آژانس‌های تلفنی بجنورد ضمن موافقت با فعالیت تاکسی اینترنتی، گفت: در بجنورد یک شرکت تاکسی اینترنتی تأسیس‌شده و 14 دفتر آژانس با آن همکاری دارند.

فیروز گلیانی خاطرنشان کرد: اگر قرار است کسی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند ترجیح می‌دهیم از استان خودمان باشد تا منافع آن نیز در استان و برای مردم خودمان هزینه شود.

تاکسی اینترنتی مجوز کسب‌وکار مجازی را دارد

مدیر یک تاکسی اینترنتی در بجنورد با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای فعالان این حوزه گفت: شهرداری و آژانس‌های بجنورد هنوز نسبت به فواید بسیاری که فعالیت تاکسی اینترنتی می‌تواند داشته باشد، توجیه نشده‌اند.

رضا میر عرب، مدیر تاکسی اینترنتی تاچسی با اشاره به جلوگیری از فعالیت این شرکت به بهانه نداشتن مجوز، افزود: این در حالی است که مجوز این نوع فعالیت‌ها از اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی گرفته‌شده است.

او افزود: دادستان کل کشور نیز طی نامه‌ای به دادستان‌های مراکز استان‌ها اعلام کرده که تا زمان تدوین دستورالعمل مشترک نظارت شهرداری‌ها بر تاکسی‌های اینترنتی از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب‌وکار این شرکت‌ها به درخواست شهرداری‌ها خودداری کنند.

میر عرب در خصوص هزینه کرد درآمد حاصله در خارج از استان نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی تا زمان رونق این نوع کار تا چند سال آینده فعالیت در این راستا فقط هزینه‌بر بوده و بخشی از درآمد حاصله نیز در استان هزینه می‌شود.

او با اشاره به استمداد از آژانس‌های تلفنی بجنورد برای همکاری، گفت: متأسفانه آن‌ها به دلایل واهی چون بیم از آسیب دیدن معیشت رانندگان و دفاتر آژانس‌ها، همکاری لازم را نکردند.

او افزود: معیشت رانندگان برای ما بسیار مهم است و دغدغه و تلاش ما نیز استفاده از رانندگان آژانس‌ها است.

مدیر شرکت تاچسی در خراسان‌شمالی یادآور شد: حتی برای دفاتر آژانس نیز امکان تعریف کاربری وجود دارد تا بتوانند با توجه به قرارداد منعقده، حق‌وحقوق خود را از شرکت دریافت کنند.

او بیان داشت: اعتبار شرکت برای ما به‌مراتب ارزش بیشتری از درآمد حاصله دارد و آماده هرگونه همکاری هستیم منوط به اینکه به اعتبار مسافر و شرکت لطمه نخورد.

میر عرب گفت: به‌منظور امنیت مسافران، بیش از 900 نیروی اداری در سطح کشور دائما در حال نظارت و بررسی مسیرها و مسافرت‌های خودروهای این شرکت هستند.

میر عرب افزود: در صورت اعلام هرگونه مشکل به وجود آمده از قبیل نظافت راننده و خودرو، خروج از مسیر و یا هر مورد منفی دیگر توسط راننده، ظرف کمتر از 20 دقیقه مسئله بررسی‌شده و تذکر و برخورد لازم صورت می‌گیرد.

او اظهار داشت: اپلیکیشن این شرکت قابلیت تعریف مشخصات راننده، مسیر حرکت و عدم نمایش شماره تلفن همراه به راننده و اشتراک‌گذاری امنیت با دوستان و آشنایان را دارد.

شهرداری وظیفه ساماندهی حمل‌ونقل را دارد

سرپرست سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بجنورد گفت: براساس ماده 9 قانون مدیریت مصرف سوخت نظارت و ساماندهی حمل‌ونقل بار و مسافر در شهرها بر عهده شهرداری است.

حمیدرضا شافعی افزود: در کنار این مسئله طبق تبصره ماده 2 قانون نظام صنفی کشور، شهرداری‌ها به دلیل داشتن قوانین خاص و متفاوت از شمول نظام صنفی خارج هستند.

او گفت: این در حالی است که در قوانین بالادستی شهرداری و پژوهش‌های انجام‌گرفته در طرح جامع ترافیک، هرگونه افزایش ظرفیت تاکسی و دفاتر حمل‌ونقل در شهرها ممنوع است.

شافعی افزود: بر این اساس و با توجه به میزان عرضه و تقاضا در شهر بجنورد تا سال 1400 نیازی به افزایش تاکسی نیست زیرا این امر باعث کاهش درآمد رانندگان فعلی می‌شود.

او مشکل کنونی پیش روی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی را نبود ظرفیت بیشتر برای پذیرش تاکسی در سطح شهر دانست و گفت: افزایش شمار تاکسی باعث به خطر افتادن معیشت رانندگانی می‌شود که سال‌هاست برای گذران معیشت خانواده خود در این حرفه کارکرده‌اند.

شافعی اظهار داشت: رانندگان به‌کارگیری شده در تاکسی‌های اینترنتی اکثرا دارای گواهینامه پایه سه، مجرد و گاه بدون کارت پایان خدمت هستند که بعضا ساکن شهر بجنورد نیستند.

او افزود: این راننده‌ها به‌عنوان شغل دوم و حتی سوم در این حرفه واردشده‌اند درحالی‌که رانندگان تاکسی‌های تلفنی همه درآمد خود را از این طریق به دست می‌آورند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد